Naantalin energian 11 vuoden tappio sarja. Riittääkö omistajalle?

Markku Vuoti 20201228

 

Naantalin Energia teki taas tappiota muussa sähkö liiketoiminnassaan. Summa tällä kertaa yhteensä 500000 euroa.

Sähkönmyynnissä tappiota on tullut jo 11 vuotta peräkkäin. Kokonaisuudessaan yhtiölle on kertynyt toiminnan tappioita summa joka alkaa lähestyä 5 miljoonaa euroa. Tuolle rahalle olisi voinut olla käyttöä yhtiön omistajan Naantalin kaupungin budjetissa. Erityisen suuret tappiot yhtiö on tehnyt viimeisen kolmen toimintavuoden aikana. Sähkönmyynti liiketoiminnan tappiot ovat olleet niin suuria, ettei yhtiö kyennyt tänäkään vuonna jakamaan omistajalleen lainkaan osinkoa, vaikka yhtiön ydinliiketoiminta sähköverkkotoiminta on ollut tuottavaa.

Tappio on siis tullut sellaisissa toiminnoissa joihin yhtiöllä ei ole minkäänlaista velvollisuutta. Tällöin toiminnan ainoa peruste on täytynyt olla voiton tavoittelu, jossa yhtiö ei ole kuitenkaan onnistunut eikä toimintaa ole jatkuvista tappioista huolimatta haluttu lopettaa. Tätä toimintaa esimerkiksi sähkön myyntiä jatketaan edelleen tappiollisena.

 

Tappiollinen toiminta voi tulla kalliiksi myös kuntalaisille. Ydinliiketoimintaa eli sähkönsiirtoa Naantalin energia tekee Naantalin kantakaupunkiin sekä Luonnonmaalle noin 7700 asiakkaalle (liittymälle). Tämä toiminta on yhtiöllä monopolissa, eli Naantalin energia on tässä merkittävää hinnoitteluvoimaa. Naantalin energian verkkomaksu onkin 30 % korkeampi kuin naapuri Turun, vaikka toimintaolosuhteissa ei ole tätä perustelevia ominaisuuksia. Naantalin energian toiminta-alue on hyvin pieni, verrattain tiheään asuttu, verkko on hyvin toimintavarma eikä sääilmiöillä ole juurikaan vaikutusta verkon luotettavuuteen.

 

Herää epäilys onko korkean verkkomaksun taustalla yhtiön tehoton toiminta  erityisesti verkkoliiketoiminnassa. Olisiko yhtiön halutessaan mahdollista löytää toimenpiteitä, joilla siirtomaksua voitaisiin merkittävästi alentaa?  Verkkomaksu on nykyajan jatkuvasti sähköistyvässä yhteiskunnassa merkittävä kaupungin imagotekijä yrityksille ja kotitalouksille, sillä sähköautoilijat, sähkölämmittäjät sekä energiaintensiiviset yritykset hyötyvät kohtuullisesta verkkomaksusta. Erityisesti energiaintensiivisten yritysten sijoittautumiseen kaupungissamme voi vaikuttaa verkkomaksun suuruus suhteessa verrokkeihimme. Asiakkaalle muuten aikaisemmin mainittu 30 % hintaero suhteessa Turkuun merkitsee vuositasolla keskimäärin 190 euroa korkeampaa verkkomaksua verrattuna Turun verkkomaksuihin.

Viimeinen hinnankorotus suuruudeltaan 3,7 prosenttia tehtiin viime kesänä. Näillä korotuksilla monopolissa oleva yhtiö saa verkkoliiketoiminnan aina voitolliseksi. Muun toiminnan tappiosta huolimatta.

 

Tehotonta liiketoimintaa ei tule maksaa kaupungin asukkailla ja kaupungin kilpailukyvyllä.

 

Koko ongelman ydin on siinä ettei vastuullista toimijaa ongelmallisen toiminnan lopettamiseksi ole vielä löytynyt. Osakeyhtiölain mukaan ”Yhtiön johdon on huolellisesti toimien edistettävä yhtiön etua”. Tämä ei liene toteutunut yhtiön pitkässä tappio sarjassa.

Kaupunginhallituksen tehtävänä on toimia omistaja ohjaajana yhtiölle silloin kun tuo edellä mainittu osakeyhtiölain ehto ei ole yhtiön toiminnassa toteutunut. Kyse on yhtiön hallituksesta, sen toiminnasta sekä viime kädessä yhtiön toimitusjohtajan vastuusta.

Onkin toivottavaa, että kaupunginhallitus selvittää asiaa ja puuttuu tarvittaessa yhtiön toimintaan, johon sillä on omistajana edellytys ja Naantalin asukkaiden edustajana velvollisuus. Jäämme odottamaan uutisia siitä?

Markku Vuoti

26.4.2024

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Sisällysluettelo

 


Mikä on Naantalin Työväenyhdistys?
Mitä on sosialidemokratia?
Lue tästä
Esittely

Naantalin sosiaalidemokraatit tiedottaa

Blogi

Seuraa somessa