Mikko Rönnholm

Naantalin E 18 edunvalvonta on turhia lupauksia ja hurskaita toiveita

Kimmo ja Sirpa Straregian tekijät 20220919
Naantalin valtuuston kokouksien esityslistat ovat olleet sisällöltään keveitä; paitsi E 18 edunvalvonta on kova juttu – tai sen pitäisi olla

Kysyin  itseltäni: Pitäisikö vaieta eikä kuluttaa arvoisien valtuutettujen ja korkeiden virkamiesten kallista aikaa asiaan, joka enemmistön mielestä on hyvässä jamassa, kun ahkerat valtion viranomaiset laativat suunnitelmia, ja kun seuraavien eduskuntavaalien jälkeisissä hallitus neuvotteluissa hanke nostetaan hanke  esille ja siten  homma hoidetaan kotiin, niin, että rakentaminen voi alkaa 2026.

Varmaankin johtuu korkeasta iästäni ja kärsimättömyydestäni tai ehkäpä näkemykseeni  vaikuttaa asioiden hoidon mekaniikan tuntemiseni ja sekin,  että poliittinen  kokemukseni sanoo, että en pidä esitettyä riittävän toimintamallia, jossa  luotetaan liikaa poliittiseen vaikuttamiseen. Kokemuksesta tiedän ettei entisiin edustajiin voinut luottaa, vielä vähemmän nykyisiin ja kaikkein vähiten tuleviin.

Mutta huomatkaa, että edustajien pitäisi  tietää mistä puhuu ja sen vuoksi olisi tärkeää, että heille kuten  myös paikallisilla voimilla olisi painavat faktat käytössä.  Niitä tarvitaan, sillä valmistelevat viranomaiset eivät ole suosittelemassa tiukassa rahoitustilanteessa liikennerahoja tälle hankkeelle. Muistakaamme myös, että seudullamme  vaaditaan kalliille  tunnin junalle rahoitusta. Vaarana on , että tieinvestointi ei pääse tiukkoihin kehyksiin, joita kaikki – varsinkin eduskunta ehdokkaiden edustamat puolueet voimakkaasti vaativat.

Pidän siis pahan edunvalvonnan virheenä, ettei Naantali ole hankkinut edunvalvontansa tueksi liikenneinvestointeihin perehtynyttä asiantuntemusta, joka osaisi laatia liikenneverkko tasoisen suunnitelman osoittamaan, että Naantalin pään rakentaminen ensivaiheessa  on liikenteen hoidon ja kokonaisuuden ja jopa  Raision  kannalta tarkoituksenmukaista.

Koko tämän Raisio-Naantali välin liikennesuunnittelun yksi suurista ongelmista on ollut Raision tunnelin toteuttamisen aiheuttamat väliaikaiset liikennejärjestelyt.
Niiden toteuttamiseen ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomioita.

Vaikka ei olekaan viisasta puuttua itäisen naapurin sisäisiin asioihin. Mielestäni Nesteen tien vieminen tunneliin oli ehkä perusteltua, kun tunnelin päälle oli tarkoitus rakentaa. Mutta niin ei ole enää,  kun saamani tiedon mukaan rakentaminen ei ole mahdollista. Olisikin halvempaa ja helpompaa rakentaa Nesteen tie Naantalin tien yli. Profiili ja pilari toteutus puoltaisivat tätä.

 

Juuri tämän kokonaisuuden hallinta edellyttäisi ulkopuolista asiantuntemusta. Kaupunginjohtajalla ja organisaatiollamme ei ole aikaa eikä muutoinkaan mahdollista tehdä näitä suunnitelmia. Ja niitä kannattaisi tehdä siten, että virkamiestaso voisi niiden avulla perustellusti muuttaa kantaansa. Tarkoitan, että keskustelua voitaisiin käydä  ennakkoon, jotta ei  tarvitsisi luottaa liikaa epävarmaan poliittiseen voimaan.

 

En siksi en  ehdota mitään, vaan toivon, että kaupungin viisas johto keksii ihan itse tämän yksinkertaisen mutta tehokkaan keinon hoitaa strategiamme ykkösedunvalvontaa.

Näin puhuin valtuustossa 19.9.2020 valtuustossa. Kimmolla ja Sirpalla on taas  kaupunginhallituksessa unilukkarin vaativa posti .Kuva kertoo, että hereillä ollaan!

Mikko Rönnholm

Säätiön puheenjohtaja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.


Mikä on Naantalin Työväenyhdistys?
Mitä on sosialidemokratia?
Lue tästä
Esittely

Naantalin sosiaalidemokraatit tiedottaa

Seuraa somessa