Mikko Rönnholm

Aurinkosäätiön palvelujen kohtalo sinetöitiin valtuustossa

Aurinkosäätiön laajennustontti 20210508

 

 

 Aurinkosäätiön palveluiden järjestämisvastuun siirtymisestä aiheutuvat määrärahamuutokset sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvioon 2022 asiassa valtuustossa 6.6.2022 käyttämäni puheenvuoroni taustalla oli tämä muistio.

Aurinkosäätiön palveluissa on ollut ikäihmisten lisäksi vammaispalveluiden asiakkaita ja kustannukset on jaettu jaolla hoito- ja vanhuspalvelut 70 % ja vammaispalvelut 30 %. Arvioitu lisäkustannus ajalle 1.9.-31.12.2022 on 263 000 euroa, josta käyttötalouden kustannuksia on 203 000 euroa ja investointimenoja 60 000 euroa. Esityslistalta lanattu

Tämän asian osalta valtuuston käsiteltävä asia ei ole suuri summaltaan miljoonien voitto tekevälle kaupungille, kysymys on vain 263.000 euron lisärahamenosta tänä vuonna. Tässä on käyttötalouden osuus 203.000 € ja investointiin 60.000 €.
Investointi ymmärtääkseni on tarkoitus rahoittaa testamenttivaroilla. Olisikin ollut mielenkiintoista tietää mitä testamenttivarojen käytöstä on määrätty / päätetty. Kuinka paljon varoja on, senkin olisi voinut kertoa.

Mutta valtuuston kannalta katsottuna tämä on periaatteellinen kysymys; Toteutuuko demokraattisesti valitun ylimmän päättäjän tahto?

Tilinpäätöskeskustelun aikana muistutin, että kaupungin strategian toimenpiteiden kohdalla oli päätetty ikäihmisohjelman osalta, että Aurinkosäätiön palvelusopimus uusitaan vuoden 2021 kesäkuun loppuun mennessä.
Tämän valtuuston strategisen tavoitteen muuttamisesta ei valtuuston kantaa ole kysytty.
Tilinpäätösasiakirjaan on vain kirjattu, että valmistellaan liikkeenluovutusopimusta eli sitä asia,  jonka vaativasta rahasta juuri nyt päätämme.
Tämä on ollut huonoa hallintoa- tämä on tosiasiallisesti vienyt valtuuston päätösvallan asiasta, josta ainakin itse olisin ollut  erimieltä.
Eli olisin ollut valtuuston aikaisemman kannan mukaisesti ollut valmis uusimaan palvelusopimuksen Aurinkosäätiön kanssa.

Sitten tässä on ainakin yksi toinenkin vakava epäasiallisuus: se koskee asian julkisuutta ja henkilökunnalle tiedottamista.

Asian tietääkseni tuli kaupungintoimesta julkisuuteen, vaikkei sen julkistamisesta ollut sovittu säätiön kanssa.
Näin henkilökunta tuli yllätetyksi.
Tässä on sellaista ylimielisyyttä, joka ilmeisesti on yksi syy Naantalin huonoon vetovoimaan terveyden ja sosiaalihuollon henkilökunnan keskuudessa. Siihen liittyy tämä järjestämisvastuun siirtämisen ehkäpä vakavin ongelma.
Aurinkosäätiö on henkilökunnan rekrytoinneissa onnistunut kunnallisia organisaatiota paremmin. Henkilökunnan siirto ja työssä viihtyminen kaupungin ja tulevan aluehallinnon palkkalistoilla voi olla vaikeaa.
Ratkaisuksi etsitään uutta pomoa. Hyvällä tuurilla saadaan hyvä, mutta huonolla huono ja surauksena on vain byrokratian ja kustannusten kasvu.

Aurinkosäätiö on kolmannen sektorin toimia, jonka kaupunki on perustanut ottaen mukaan seurakunnan sekä eläke- ja veteraanijärjestöjä. 
Se on ollut taloudellisesti viisasta ja toimintaa aktivoivaa. Asukkaiden tyytyväisyys on ollut korkealla tasolla, ilmeisesti liian korkealla niin, että se on ärsyttänyt virkamiehiä. Kustannusten kurissa pysyminen on sekin  harmittanut niin paljon, ettei tilinpäätöksen yhteydessä enää julkistettu vertailevia lukuja eri yksiköitten välillä.

Kaiken kukkaraksi Naantalin päätöksentekijöiden enemmistö on ollut innostunut viemään palvelutalon Luonnonmaalle – minusta tuntuu – ensisijaisesti siksi, että on haluttu estää järkevin eli Aurinkosäätiön palvelutalon laajennus.
Tämä on käynyt selväksi kaavoitustöiden  jarruttamisena, jossa on vedottu resurssipulaan,  jota ei ole ollut sen paremmin vuonna 2020 kuin 2021.
Luonnonmaan innokkaat kannattajat kaupunginjohtaja Jouni Mutanen ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jan Lindström eivät ole vahtineet, että kaavoitukseen olisi ryhdytty.

Palvelutalon toteutus on siirretty nyt muiden ratkaistavaksi .
Rakentamisen osalta päätös ARA:lla ja palvelusopimusten osalta sopimuskumppanisiksi tullee hyvinvointialue. Kaupunki vain luovutti tontin, jota ei ole kaavoitettu palvelutaloksi, ja joka tullaan rakentamaan  kaavoitusmääräysten vastaisesti betoni eikä puurunkoisena.

Ainut, joka on varmaa; asumis- ja palvelukustannuksen nousevat, ja maksaja ovat paikalle joka vuokralaisina tai veronmaksajina.
Toivottavasti tämä Aurinkosäätiön laajennusprojekti etenee nyt, kun kaavoitus vihdoin on käynnistynyt. Ehkä  keskustaankin saadaan naantalilaisten toivomia palvelutiloja.

Hallintomenettelyvirheiden ja toteutuksen epätarkoituksenmukaisuuden perusteella tällaista hanketta ei pitäisi toteuttaa.
En tee kuitenkaan muutosesitystä seuraavista syistä:

  1. En pitkitä tätä kokousta äänestyttämällä asiaa, jonka valtuuston enemmistö nöyrästi tulee hyväksymään
  2. Tämän järjestelyn keskeyttäminen olisi käytännössä hankalaa; erityisesti järjestelyjen kohteena oleville henkilöille se olisi kohtuutonta.
  3. Yhden Suomen oikeistolaisimman kaupungin päätös  antiprivatisoida  eli saattaa yksityinen palvelu julkisen eli kaupungin haltuun, on niin erityinen, että sen pitää toteutua.

Ps. Kuvassa tontti, jonka kaavoitus on vihdoin käynnistynyt

 

 

Mikko Rönnholm

Säätiön puheenjohtaja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.


Mikä on Naantalin Työväenyhdistys?
Mitä on sosialidemokratia?
Lue tästä
Esittely

Naantalin sosiaalidemokraatit tiedottaa

Blogi

Seuraa somessa