Mikko Rönnholm

 Naantali-Raisio välisen tien rakentamisen kiirehtiminen tehokkaalla edunvalvonnalla.

Tieremontti jäi leijumaan 20220131

Valtuustoaloite: Rönnholm ym.

Tänään 31.1.2022 Turun Sanomissa uutisoidaan, että Naantalin kaupunki viittaa kintaalla Väyläviraston päätöksiin. (kuva kaappaus aiheesta)

”Naantalin kaupunginjohtaja Laura Leppänen (sit) ei ole huolissaan siitä, että Väylävirasto ei ottanut Raision ja Naantalin välisen E18-tieosuuden parantamista investointiehdotukseensa vuosille 2022–2029. Leppäsen mukaan ehdotus on vain virkamiesten aikaansaannos, joka korjaantuu poliittisilla päätöksillä, kun hanke on kypsä.

– Tieparannus on kerta kaikkiaan pakko toteuttaa. Sille ei ole vaihtoehtoja, paaluttaa Leppänen viitaten Suomen EU:lle antamaan sitoutumukseen Europan laajuisen ydintieverkon (TEN-T) saattamisesta kuntoon Suomen päässä vuoteen 2030 mennessä. Naantalin ja Raision välisen osuuden on odotettu olevan valmis toteutettavaksi vuonna 2025.”

Niin se on, että pakko olisi toteuttaa, mutta ei vaan siksi, että se on osa TEN-T verkkoa

Vaan siksi, että sen toteuttaminen on turvallisuuden, liikenteen sujuvuuden ja liikennetalouden kannalta perusteltua. Naantalin kehityksen kannalta tienparannus on välttämätön edellytys, jotta Naantaliin on helppo tulla. Aivan erityisesti sujuvaa turvallista liikennettä tarvitsevat naantalilaiset, joista monet käyttävät tietä päivittäin.

Naantali asenne ei ole  – ikävä kyllä – ole pelkästään kintaalla viittaamista, vaan se on ollut kintaiden iskemistä  tiskiin;

Kun olemme kiirehtineet edunvalvontatoimenpiteitä menneinä vuosina edellisen kaupunginjohtajan aikana, meille vastattiin, että pidä keikuttaa venettä eikä ärsyttää virkamiehiä.
Nyt kaupunginjohtaja ylenkatsoo virkamiesten toimet ja  luottaa poliittisiin päättäjiin.

Mielestämme tarvitaan  – ei joko tai vaan sekä että

Mielestämme pitää hoitaa asiallisesti virkamiesyhteistyötä ja samanaikaisesti on asia tuotava kaikissa mahdollisissa tilanteissa päätöksentekijöille tiedoksi.

Siksi ehdotamme:

 

Naantali laatii pikaisesti oman edunvalvontasuunnitelman, jossa seikkaperäisesti ja asiallisesti perustellaan Naantali Raisio välin kiireellisyyttä liikennetaloudellisin laskelmiin vedoten ja liikenneturvallisuuden merkitystä korostaen.
Tämän suunnitelman laatiminen edellyttää, että hankitaan suunnitelman laatimista avustamaan liikenneasioita tunteva ulkopuolinen taho.

 

 

Mikko Rönnholm

Säätiön puheenjohtaja

4 vastausta artikkeliin

  1. Hyvä Mikko! Kirjoitit tärkeästä asiasta. Olet puhunut sen puolesta monta kertaa. Toivottavasti päättäjät ja kaupunginjohtaja ottavat nyt asian hoitaakseen. Kaikkea muuta touhutaan, mutta ei huomata tämän tien tärkeyttä!!

  2. Käy kuten Hämeentien ka Kirismäen välinen pätkä, 20v vielä kestää ensimmäisen kerran lapio iskee maahan. Savilaise tarttee nelikaiset tiet (1200/vrk) autoa. Ei nuo saa edes kasitietä nelikaistaiseksi tällä vuosisadalla. Eli haaveeksi jää. Ainakin valtion puolelta.

  3. Hyvä asiallinen ja aiheellinen kommentointi ja ratkaisuehdotus Rönnholmilta. Samoja asioita Rönnholm toi esille Kristoffersalissa muutama viikko sitten kun siellä oli informaatiotilaisuus E18 tien Raisio / Naantali osuuden tulevista ratkaisuista. Silloinkaan ei Rönnholm mielestäni saanut vastauksia esittämiinsä kysymyksiin esim emäntäkoulun risteyksen eikä rekkaliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantamisen aikataulujen aikaistamisesta. Varsinais-Suomen kansanedustajat ja valtioneuvoston jäsenet ovat hiljaa niin E18-tien, kuin tunnin junaprojektien aikataulujen venymisestä ja EU rahoituksen varmistamisesta.

  4. Huomattavsti huonompia ja hankalimpia väyliä löytyy kasapäin, ja itseasiassa Raision ja Naantalin välinen E18-tieosuus on varsin hyväkuntoinen ja liikenteelisesti toimiva. Ainoat hankalat ja vaaralliset kohdat ovat Emäntäkoulun risteys sekä Kaanaan maan liittymä. Yhdellä kiertoliittymällä ja uudella kiihdytyskaistalla saadaan varsin edullisesti tie varsin toimivaksi ja turvalliseksi ilman jotain uuden ”politrukin” palkkaamaista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.


Mikä on Naantalin Työväenyhdistys?
Mitä on sosialidemokratia?
Lue tästä
Esittely

Naantalin sosiaalidemokraatit tiedottaa

Blogi

Seuraa somessa