Rohkeutta – Viisautta ja Säilyttämistä – Muutosta

EnoleriittC3A4vC3A4nrohkea20150108

”Je ne suis pas Charlie >> En ole Charlie, en ole
tarpeeksi rohkea”
, sanoi Robert Shrimsley FT-kolumnissaan.

Tämä kolumnisti halusi muistaa, että rohkeat, epärealistiset
muuttuvat maailmaa.

Kuten George Bernard Shaw sanoo:
”Järkevä (arvostlukykyinen) mies sopeutuu itsensä maailman vaikka arvostelukyvytön
mies itsepintaisesti yrittää sopeutua maailman itselleen sopivaksi”, ja
siksi ”kaikki kehitys riippuu epärealistista miehistä”.

Samainen Shaw on viisastellut mm: että useimmat ajattelevat vain kaksi
kertaa vuodessa ja kun hän tekee sitä
kaksi kertaa viikossa, on hänestä tullut kuuluisa.
Hän myös sanoo tähänkin asiaan selkeästi:

Tappaminen on
sensuroinnin äärimmäinen muoto.

Aamutelkaarissa sanottiin, että  sanavapauden rajoja ei voi olla koska
vapaudella ei ole rajoaja. Satiirin tehtävä on saada ihmiset hereille. Suuri yleisö saatava havahtumaan.

Uskonto on herkkä
asia. ”Jumalauta, näillä lakeuksilla ei pilkata jumalaa, lauloi Vihtori Kosola
Arvo Salon Lapualaisoopperassa ja sai paljon paheksuntaa.
50 vuotta sitten Hannu Salama tuomittiin Jumalanpilkasta. Urho Kekkonen hänet armahti.
Eli kyllä uskonto on voimakkaita tuneita herättävä, varmaan vilpittömästi, mutta myös tarkoituksenmukaisin perustein suututaan, profiloidutaan. Halutaan vastakkainasettelua.
Uskonnon käsittelyn yhteydessä puhutaan erityisesti vallanväärinkäyttöstä, siis yhteiskunnallisesta asiasta,  ei yksilön vakaumuksesta. Kaikilla toimilla satiirillakin pitää olla
peruste, mielellään uusi näkökulma ei pelkkä ärsyttämisen halu.

Miksi Suomessa ei ole niin räväkkää?

Kansalaisota ehkä vaikutti. Pilakuvan on
oltava meillä hauska.Ja yhteiskunnan tila on vakaampi, seesteinen.

Hesarissa oli fiksu kommentti, joka vastaa näkemystäni yksilönä ja vastaa sitä, mitä kotona painotettiin: Pitää antaa arvoa muiden vakaumukselle:

”Kun puhutaan uskonnon pilkkaamisesta tai kritisoimisesta satiirin tai
vastaavan keinoin, näkisin, että omaa traditiota voi kritisoida. Mutta
ulkopuolelta toisen tradition pilkkaamisessa on eettinen dilemma. Jos haluaa
kritisoida, on parempi kritisoida omaansa.”

”Kristinuskoon liittyy kiinnostava piirre verrattuna moniin muihin
uskontoihin, sillä sen keskuksessa on pilkattu hahmo. Jeesus on pilkattu,
häväisty ja ristiinnaulittu. Siinä on sisäinen logiikka, että Jumala on jo
pilkattu.”
”Kristittynä olen ensimmäisenä puolustamassa muiden uskontojen oikeuksia,
mutta samaan aikaan tuomitsen muslimien väkivallankäytön, jossa satiirisesta
pilakuvasta seuraa verenvuodatus.” Jyri Komulainen, Piispainkokouksen pääsihteeri

Toisenkinlainen kommentti löytyi samoilta sivuilta:

Esimerkiksi holokaustin kieltäminen
sanavapauden nimissä on yllättävää, siinä mennään rajan yli. sen kieltäminen
loukkaa minua, koska sukulaisiani menehtyi holokaustiin, Simon Livson
yllirabbini lihavointi mr

Epäpyhä allianssi demokratia vastaan

Demokratian tukijalka on ollut Euroopassa suvaitsevaisuus.
Francois Hollande
sanoi, Ranskaa vastaan hyökätty, koska Ranska on vapauden kansakunta. Angela Merkel muistutti, että hyökkäys kohdistuu rakaita arvojamme vastaan.
Tätä vaarallista kehitystä tukee pitkittyvä taantuma, joka syventää syrjäytymistä. Joten senkin suhteen pitäis tehdä johtopäätöksiä. Euroopassa on liian monta ongelmaa, joiden ratkaiseminen vaatii päättäväisyyttä ja arvoista kiinni pitämistä.

8.1.2015

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


Mikä on Naantalin Työväenyhdistys?
Mitä on sosialidemokratia?
Lue tästä
Esittely

Naantalin sosiaalidemokraatit tiedottaa

Seuraa somessa