Soteen valmistautuminen johtaa soteen.

PekkaPuska20180627

Pääsyyllinen on hallitus ei eduskunta

– Kun sote-uudistus näyttää ilman muuta siirtyvän vuoteen
2021, eikä koko uudistuksen hyväksyminenkään tämän hallituksen aikana ole
varmaa, on syytä miettiä seurauksia ja mahdollisia vaihtoehtoisia toimia. Ennen
sitä on syytä todeta, että eduskunnan
arvovallalle ja päätöksentekokyvylle puolentoista vuoden tehoton sote-käsittely
on kova kolaus
, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen, kansanedustajat
Pekka Puska kirjoittaa tiedotteessaan. Demokraatti 27.6.2018

Kansanterveyden asiantuntija Pekka Puska on ollut järkevillä linjoilla
Pohjois-Karjalan rasvasodassa ja terveyshallinnon uudistamisessakin
painottamalla perusterveydenhoidon tarpeita. Mutta viisaskin asiantuntija käpristyy
poliittiseksi peluriksi tullessaan Keskustan kansanedustajaksi.

Syy Nro 1 on Sipilän hallitus

Sote hankkeen kangertelu on puhtaasti Juha Sipilän ja erityisesti
Sipilän itsensä aiheuttamaa. Hallituksen asioiden heikko valmistelu ja tökerö
puuttuminen ovat eduskuntakäsittelyn sotkeneet. Taustalla on koko ajan ollut ennen
kaikkea Sipilän ja Stubbin sote maakuntamalli – vallinnanvapaus lehmäkauppa.
Hallituksen
koossapitävänä liimana on toiminut viime aikoina kyseenalaisin järjestelyin ostettujen loikkari-sini-ministerien
vallassa roikkuminen.
Ja tasavallan eduskunnan pitäisi korjata tällaisen harakanpesän suuruudenhullu
suunnitelma, jota taas tuetaan kaikilla byrokratian keinoilla. Malli näyttä ottaneen yliotteen.

Olen havainnut
tässä projektissa Parkinsonin lakien voiman:

1. laki: Työllä on taipumus paisua ja viedä
tekijältään kaikki aika, joka siihen on käytettävissä.
2. laki: Menot nousevat
automaattisesti yhtä suuriksi kuin tulot.
3. laki: Vähenevän pätevyyden laki,

Kun tähän liittää Peterin periaatteen: Työntekijä etenee
urallaan, kunnes päätyy tehtävään, jossa ei ole täysin pätevä.
Tätä väkeä on tässä sote-sopan keitossa tuhatkunta eteenpäin pyrkivää tuulen haistajaa, jotka odottavat uuden byrokratiatason
tuovan lisää hienoja virkoja julkiselle puolelle ja hyvin palkattuja toimia yksityissektorille.

Nämä kyseenlaiset intressit johtavat tätä prosessia, jonka kustannusten kurissapitämisen ja palvelujen parantamisen vaikutuksiin ei löydy perusteita.

Puskakin toteaa myös ammattimaisemmin:

– Tämän vuoksi on tärkeää miettiä, miten sinänsä välttämätön
uudistus voisi jatkua ja perinteisesti hyvä julkinen järjestelmämme voitaisiin
turvata
. Tässä tilanteessa meillä on hyvää näyttöä useissa maakunnissa
kehitetyistä integroiduista järjestelmistä: Eksote Etelä-Karjalassa, Siun Sote
Pohjois-Karjalassa ja Kainuun maakunnan järjestelmä, Puska kirjoittaa.

Historiallinen viisaus on ollut, että sotaan varustautuminen
johtaa sotaan. Tässä taitaa käydä samoin eli soteen valmistauminen johtaa
soteen. Taloudellisen intressin voima voittaa julkisen päättäjän.
MR

27.6.2018

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.


Mikä on Naantalin Työväenyhdistys?
Mitä on sosialidemokratia?
Lue tästä
Esittely

Naantalin sosiaalidemokraatit tiedottaa

Seuraa somessa