NTY:n kannanotto 10.3.2019

NTY johtokunta pjt ja siht.2018 ja 2019

Juha Sipilän hallituksen aikana on poliittinen tarkoituksenmukaisuus ohittanut perustuslain ja organisaatiot ihmisen.
Kansalaisten tarpeista on tehty markkinatavaraa, jonka hyödyt oli tarkoitus suunnata yksityisille yrityksille ja niiden omistajille. Maksajan osaan suunniteltiin palvelujen käyttäjiä tai palkansaaja- ja eläkeläisveronmaksajia.

Naantalissa on Sipilän hallituksen ehdotuksiin suhteuduttu kriittisesti ja Naantalin sosialidemokraatit ovat vuosien varrella monin tavoin olleet vastustamassa vastuutonta poliittista markkina-maakuntakauppaa, jonka Keskusta, Kokoomus ja Perussuomalaiset tekivät. Demokratian periaatteita ylenkatsova linja jatkui, kun Perussuomalaisten vallanjaossa tappiolle jääneet entiset persuministerit saivat jatkaa hallituksessa.

Emme ole voineet ymmärtää ja hyväksyä, miksei toimivia kuntien hoitamia palveluja olisi saanut järjestää ja miksi hyvin toimivia palveluja pitää ruveta särkemään.
Pitkällinen ja uuvuttava hallinnon rasittaminen moninkertaisine selvityksineen ja turhine töineen on ollut rasittavaa henkilökunnalle ja se on kasvattanut epätietoisuutta palvelujen käyttäjien keskuudessa. Vähäisiä voimavaroja on yksinkertaisesti käytetty väärin.

Sosialidemokraattien mielestä kunnalliset palvelut ovat turvallisia ja toimivia. – Ei niin, etteikö niitä voi parantaa ja kehittää, mutta se tapahtuu parhaiten vähittäisillä ja hallituilla muutoksilla kunnallisen demokratian toimesta.
Naantalin kaupungilla on parhaat mahdollisuudet arvioida asukkaittensa tarpeita. Naantali pystyy myös kohtalaisten voimavarojen puitteissa huolehtimaan ihmisten tarpeista ”vaipasta vaippaan”. Kaupungin sisällä yhteistyön avulla voidaan apua antaa ja saada riittävän ajoissa; tämä on pienen yksikön etu.

Naantalin sosialidemokraatit uskovat, että kuntapohjainen hyvinvointipalvelujärjestelmä kykenee vastaamaan myös muuttuviin tarpeisiin.
Tietenkin tarvitaan valtion ohjausta, koordinointia ja rahoitusta, ja totta kai velvollisuuteemme on olla solidaarisia. Nytkin Naantali osallistuu verontasauksiin ja aikaisemmin Naantali on Paras-hankkeen yhteydessä vastaanottanut saaristokuntia, joiden väestön palveluista huolehtiminen on vaatinut myös kanta-naantalilaisten panosta. On kuitenkin kohtuullista, että naantalilaiset saavat itse ohjata omia resurssejaan parannettaviin hyvinvointipalveluihin eikä naantalilaisten veroeuroja tulee siirtää muiden päätettäväksi, kuten sotemallissa oli tarkoitus.

Naantalin on nyt otettava ohjat omiin käsiin ja ryhdyttävä ryhdikkäästi entisestään parantamaa omia hyvinvointipalvelujaan. Palveluissa onnistuminen kasvattaa yhteistä iloa ja luo uskoa, että huominen voi olla parempi.

Kimmo Aho,                  Sirpa Hagsberg                              Hannu Aalto
puheenjohtaja               varapuheenjohtaja                                    sihteeri

10.3.2019

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Mikä on Naantalin Työväenyhdistys?
Mitä on sosialidemokratia?
Lue tästä