Harvoin suomalainen ykkösenä – hyvä uutinen

Finnair joukkovelkakirja FT 20200828JPG

Financial Times kertoo:

Finnairista on tullut ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka on myynyt joukkovelkakirjalainaa koronaviruspandemian alkaessa. Se maksaa kaksinumeroisen koron korkeamman riskin velan saamiseksi osakepääomaisilla ominaisuuksilla.

Suomen suurin lentoyhtiö myi torstaina 200 miljoonaa euroa ns. Hybridilainoja tarjoten sijoittajille kova 10,25 prosentin vuosikupongin. Velalla on ikuinen maturiteetti, joten sitä ei tarvitse koskaan maksaa takaisin, ja se olisi konkurssissa Finnairin muun velan takana. Tämän ominaisuuden avulla yritys voi luokitella sen omaksi pääomaksi taseeseensa.

Vaikka Yhdysvaltain joukkovelkakirjamarkkinat ovat tänä vuonna nähneet kiireisen liikkeeseenlaskun sellaisilta lentoyhtiöiltä kuin Delta, United ja American Airlines, torstain joukkovelkakirjojen myynti on ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö sen jälkeen, kun Covid-19: n leviäminen mursi maailmanlaajuisen matkailualan .

”Se osoittaa luottamusta siihen, että tämän sektorin yrityksillä on edelleen pääsy joukkovelkakirjamarkkinoille”, kertoi Nordea, joka on yksi kauppaa hoitaneista pankeista, pääomalainamarkkinoiden päällikkö Antti Saha. Hän lisäsi, että noin kaksi kolmasosaa ostajista oli skandinaavisia sijoittajia.

Lentoyhtiöt ovat kärsineet suurimmasta osasta hallitusten asettamia seisokkeja, matkarajoituksia ja sosiaalisia etäisyystoimia yrittäessään vähentää koronaviruksen leviämistä. Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoi Financial Timesille maaliskuussa, että pandemia on aiheuttanut ”pahin kriisi ilmailun historiassa”.

Vaikka eräs pankkiiriliike sanoi, että Suomen hallituksen enemmistöosuus ”antaa monille ihmisille luottamuksen siihen, että sen ei sallita epäonnistua”, jotkut rahastonhoitajat eivät olleet vakuuttuneita siitä, että näin oli.

”Riskit eivät häviä vain siksi, että se on valtion omistama”, sanoi Aberdeen Asset Managementin sijoituspäällikkö Luke Hickmore ja lisäsi, että kansallisen lippuyhtiön joukkovelkakirjojen haltijat ovat vaarassa hallituksen päätöksistä lentoyhtiön tulevaisuudesta.

Mitä tämä meille kuuluu, ajattelette varmaan. Paitsi, että monet meistä luottaa Finnairiin ja pitävät hyvänä, että meillä on kansallisessa enemmistö omistuksessa oleva lentoyhtiö.
Tämä kertonee myös siitä, että yhtiön valtion toimet ovat olleet oikeita. Rakennejärjestelyihin ja irtisanomisiin on Finnairin tapauksessa painavia perusteluja; on kysymys olemassa olosta eikä osingonmaksukyvystä.

28.8.2020

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


Mikä on Naantalin Työväenyhdistys?
Mitä on sosialidemokratia?
Lue tästä
Esittely

Naantalin sosiaalidemokraatit tiedottaa

Seuraa somessa