NTY:n kokouksessa keskusteltaessa kaupungin strategiasta kerroin, että piirikokouksessa huomasin, että Raision strategia oli fiksusti visualisoitu.
Strategiat ovat sellainen pakkopulla- laki sitä vaatii – ja sitten se tehdään ja pannaan kirjaviin kansiin ja hyllyyn.
SD-ryhmän puheenjohtaja Annika Rintamäki osui asiallisesti hyvin tärkeään ja ongelmalliseen strategian sisältökohtaan:
”Strategiset mittarit ovat myös puhututtaneet. Yleensä toiminta ohjautuu sitä kohti, mitä mitataan. Strategisten mittareiden asettaminen ei ole helppoa ja sen näemmekin esimerkiksi Hyvien palvelujen Naantali-kohdan mittareista. Mittarit jäävät melko teknisiksi ja niistä puuttuu ihmisnäkökulma. Jos kaupungilla on hyvä somenäkyvyys, infra toimii ja palvelua saa digitaalisesti, eli mittarit toteutuvat, niin voimmeko silloin ylpeänä sanoa, että Naantalissa toteutuvat hyvät palvelut. Itse näen, että emme voi näin sanoa näiden mittareiden perusteella. Tässäkin luotamme siihen, että liitteenä olevissa suunnitelmissa on tarkemmat mittarit siihen, minkälaisia hyviä palveluja tai kaupunkilaiskokemusta kaupunki tavoittelee. ”
Annikalle ja ryhmälle jääkin tekemistä, että saa mittareita kehitettyä ja siirrettyä tekijöille selkeässä muodossa tavoitteet. Naantalin väestörakenne huomioon ottaen oli oikein, että ryhmä muistutti ikääntyneiden hyvinvoinnin tärkeydestä.
Hyvät ideat kannatta hyödyntää
Mutta palaan vielä alkuun eli tuohon visulaisointiin. Antton Rönnholm nimittäin valisti, että Kone Oyj on visualisoinnissa aloitteellinen.
Heidän ideana oli ”hiisipuhe” kääntää yhdeksi kuvaksi. Siksi kaivoinkin Koneen esimerkin ja pistin sen tämän jutun artikkelikuvaksi siksi että se on todella selkeä ja paljon puhuva eikä sitä hissipuheessa taida voida kertoa. Mutta yksi kuva kertoo enemmän …..















