Kaikkien kultaranta

Kaikkienkultaranta20150608.JPG

Naantalin kaupungin strategia on sinettiä vaille valmis eli lopullinen valtuustokäsittely puuttuu. Lähetekeskustelussa strategiaprosessi sai kiitollisia kehuja joten odotettavissa on myönteistä hyrinää valtuustossa.

Strategiassa ei varmaankaan ole särähtäviä särmiä eikä voimakkaita vastakkainasettelun elementtejä. Mitä siten strategian jatkokäsittely ohjelmat tuovat tullessaan on sitten toinen juttu; kun tullaan lähemmäksi aikaa ja rahaa alkavat vaikeat valinnat. Resurssit eivät anna myöden yhtä helposti kuin sanat. Mutta se on sen ajan murhe.

Kultaranta on hieno paikka; se on tasavallan päämiehen kesäasunto ja siksi sillä on institutionaalinen asema ainakin monien meidän mielissä. Kultarannan sijaniti on onnistunut ja sen puistoinen ympäristö suomalaisittain harvinaislaatuinen. Kultarannalla on oma historiansa Alfred Kordelinista Sauli Niinistöön.

Pienellä kirjoitettu kultaranta, jota muuten oikeinkirjoitusohjelma ei hyväksy; sekin näyttää olevan sitä mieltä, että se on erisnimi. Kirjoitetaan sitten kulta ja ranta erikseen ja mietitään mielleyhtymiä: Kulta on kallista ja kaunista ja rantakin tuo mieleen jotain parempaa: saariston, rantanäkymät, uimarannat, venerannat ja kesämökit saunoineen.

Voisi siis ajatella, että kauniissa ja hyvässä mielessä kultaranta on tavoiteltavaa, sellaista jota kaikille soisi. Harvoille tulee yleisestä ja yhtäläisestä mieleen kultaranta. Ja tästä taas seuraa mielleyhtymä eikö Naantali olekaan yleistä ja yhtäläistä,  vaan valikoitua ja erikoista.

Kaikkien kultaranta  on markkinointislangia ja tarkoittaa varmaan haluttua ja vetomaista - juuri sellaista, mihin Naantali pyrkii. Hauskalta se kuulostaa ja kuulosti jo 40 vuotta sitten, kun Naviren telakan nimeksi leikillään ehdotettiin Naviren Kultarantaa.

Minulla on epävarma ja vaivautunut olo joka kerran kun luen tai kuulen iskulauseen - kaikkien kultaranta parista syystä:

Pointti 1: Olen vanhanaikainen ja tunnet kunnioitusta instituutioita kohtaan. Presidentti ei saisi olla välillisestikään markkinoinnin apuvälineenä.
Pointti 2: Yksipuolinen menestyksen painottaminen voi aikaan monissa saada syrjään jäämisen tunteen.
Kun vuosikymmenen sitten kirjotimme ohjelmaamme, että Naantalissa pitäisi olla enemmän menestyjiä ja vähemmän syrjäytyneitä kuin verrokkipaikkakunnilla, sai jopa tämä muotoilu kritiikkiä.
mr

TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!