Telakan ihme

seliner20151018.JPG

Suomen Kuvalehdessä oli hieno kuvaus Pernon ihmeestä otsikolla Teräksinen Tuhkimotarina eli siitä, että aikansa eläneeksi tuomittu feeniks-lintu on noussut tuhkasta.

Jan Vapaavuorelle on soviteltu sankarin viittaa ja muistanpa senkin, että alustavasti uuden nousun mahdollisuus oli esille silloin kun SDP valitsi puheenjohtajaa. Jälkeenpäin on sanottu, että STX oli se näytelmän konna ja että sen vaikeudet olivat syitä, että ratkaisua ei löytynyt.

Tässä ei ole sinänsä mitään virhettä, mutta totuuden nimessä on kuitenkin muistettava, että niin valtiovalta kuin elinkeinoelämän eliitti olivat valmiit heittämään keveät mullat auringonlaskun alalle. Paikallinen aktiivisuus ja peräänantamattomuus, jossa alihankkijoilla ja ay-väellä paikallisen maakuntaliiton, kaupungin ja median tukemina olivat ratkaisevassa roolissa. He puolustivat omia työpaikkojaan. He tiesivät mitä osaavat. Heidän uskonsa oli se elämänlanka , jota tarvittiin.

Nyt ratkaisu on löytynyt Saksasta. Se on hieno asia. Nostalgiaa on ajatella, että Mayerin telakka, jolta tuli 1970-luvun Vikingin ylpeys Aurella, on nyt Turussa.
Ihmeestä on mukava puhua, mutta kannattaa vähän aikaa käyttää myös sen arvioimiseksi mistä perimiltään on kysymys. Kysymys on markkinoista ja niiden syklisyydestä. Aika on merkittävä funktio.
Vuosien 1999-2006 buumin jälkeen tuli syvä pudotus risteilyalusten tilauksiin ja se loi kuvan, jonka perusteella Suomessa tehtiin kuolemantuomion arvioita.
(Kts oheista grafiikkaa)
Nyt tilanne on toinen. FT:n artikkelissa, johon oheinen grafiikka liitty kerrotaan:

Ennennäkemättömällä 50 prosentin tilausten vuosinousuun 2015 seurauksena markkinoiden odotetaan tuovan lisää 146 000 makuupaikkaa vuoteen 2020 mennessä.
Pohjoisamerikkalaisten ja eurooppalaisten matkustajat muodostavat 85 prosenttia maailman 22 miljoonan vuotuisesta risteilymatkustajista. Mutta muutoksen signaaleja on selvä.
Kiinan hallitus on tukenut Risteilyteollisuus ja odottaa että 4,5 miljoonaa kansalaista tulee risteilemään vuosittain vuoteen 2020 mennessä. Konservatiivisemman Morgan Stanley, investointipankin ennuste on 3 miljoonaa matkustajaa vuodessa, eli 10 prosenttia markkinoiden volyymista.


Tässä yhteydessä varoitetaan viisaasti tietenin hurjan kasvun jälkeisestä romahduksesta. Ja tietenkin tiedämme, että Kiina on tulossa omalla tuotannollaan laivanrakennukseen. Pieni heikko paikallinen signaali oli Deltamarinin kiinalaisille myynti ja se että lähetystön väki jo vuosia sitten halusi käydä privaatisti telakalla.

Mutta tämä ei olut tämän jutun keskeisin sanoma. Se oli, että saksalaisen suvun kiinnostus Pernosta ja sen osaamisesta ei ollut pelkästään eikä edes ensikädessä Suomen taitavien neuvottelijoiden vaan markkinoiden elpymisen aiheuttamaa. Ehkäpä joku jo tässä vaiheessa voisi jälkiviisastella, että oli tyhmää kun valtio ei ottanut telakkaa haltuunsa tai aiankin suurempaa omistusosuutta, kun se kuitenkin kantaa rahoituksellisen vastuun laivojen osalta lähes kokonaan. Tässä olisi voinut olla tilin teon paikka.

TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!