Soteen valmistautuminen johtaa soteen.

PekkaPuska20180627.JPG

Pääsyyllinen on hallitus ei eduskunta

– Kun sote-uudistus näyttää ilman muuta siirtyvän vuoteen 2021, eikä koko uudistuksen hyväksyminenkään tämän hallituksen aikana ole varmaa, on syytä miettiä seurauksia ja mahdollisia vaihtoehtoisia toimia. Ennen sitä on syytä todeta, että eduskunnan arvovallalle ja päätöksentekokyvylle puolentoista vuoden tehoton sote-käsittely on kova kolaus, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen, kansanedustajat Pekka Puska kirjoittaa tiedotteessaan. Demokraatti 27.6.2018

Kansanterveyden asiantuntija Pekka Puska on ollut järkevillä linjoilla Pohjois-Karjalan rasvasodassa ja terveyshallinnon uudistamisessakin painottamalla perusterveydenhoidon tarpeita. Mutta viisaskin asiantuntija käpristyy poliittiseksi peluriksi tullessaan Keskustan kansanedustajaksi.

Syy Nro 1 on Sipilän hallitus

Sote hankkeen kangertelu on puhtaasti Juha Sipilän ja erityisesti Sipilän itsensä aiheuttamaa. Hallituksen asioiden heikko valmistelu ja tökerö puuttuminen ovat eduskuntakäsittelyn sotkeneet. Taustalla on koko ajan ollut ennen kaikkea Sipilän ja Stubbin sote maakuntamalli – vallinnanvapaus lehmäkauppa.
Hallituksen koossapitävänä liimana on toiminut viime aikoina kyseenalaisin järjestelyin ostettujen loikkari-sini-ministerien vallassa roikkuminen.
Ja tasavallan eduskunnan pitäisi korjata tällaisen harakanpesän suuruudenhullu suunnitelma, jota taas tuetaan kaikilla byrokratian keinoilla. Malli näyttä ottaneen yliotteen.

Olen havainnut tässä projektissa Parkinsonin lakien voiman:

1. laki: Työllä on taipumus paisua ja viedä tekijältään kaikki aika, joka siihen on käytettävissä.
2. laki: Menot nousevat automaattisesti yhtä suuriksi kuin tulot.
3. laki: Vähenevän pätevyyden laki,

Kun tähän liittää Peterin periaatteen: Työntekijä etenee urallaan, kunnes päätyy tehtävään, jossa ei ole täysin pätevä.
Tätä väkeä on tässä sote-sopan keitossa tuhatkunta eteenpäin pyrkivää tuulen haistajaa, jotka odottavat uuden byrokratiatason tuovan lisää hienoja virkoja julkiselle puolelle ja hyvin palkattuja toimia yksityissektorille.
Nämä kyseenlaiset intressit johtavat tätä prosessia, jonka kustannusten kurissapitämisen ja palvelujen parantamisen vaikutuksiin ei löydy perusteita.

Puskakin toteaa myös ammattimaisemmin:

– Tämän vuoksi on tärkeää miettiä, miten sinänsä välttämätön uudistus voisi jatkua ja perinteisesti hyvä julkinen järjestelmämme voitaisiin turvata. Tässä tilanteessa meillä on hyvää näyttöä useissa maakunnissa kehitetyistä integroiduista järjestelmistä: Eksote Etelä-Karjalassa, Siun Sote Pohjois-Karjalassa ja Kainuun maakunnan järjestelmä, Puska kirjoittaa.

Historiallinen viisaus on ollut, että sotaan varustautuminen johtaa sotaan. Tässä taitaa käydä samoin eli soteen valmistauminen johtaa soteen. Taloudellisen intressin voima voittaa julkisen päättäjän.
MR

TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!