Kunta- ja sote-uudistus ratkaistaan perustuslakivaliokunnassa

  • Sote-alueella hallinnollisena tulee ensisijassa olemaan ns. vastuukuntamalli, mikäli se kyetään muotoilemaan niin, että järjestelmä on perustuslain mukainen (lihavointi MR). Juuri nyt on paljon kysymyksiä ilmassa, epäilyksiä ja vastaväitteitä muiltakin kuin oppositiosta. Minusta nyt on syytä asiallisesti katsoa, miten uusi malli on yksityiskohdissaan rakennettavissa. Paljon työtä on vielä jäljellä ennen kuin lakiesitys on valmiina.

  •  Arvelen, että Orpon / Backmanin työryhmä sai aikaan, mitä siltä odotettiin. Sote-linjauksista syntyi hallituspuolueiden kesken yhteisymmärrys. Yleiset linjaukset auttavat eduskuntaa ja kuntapäättäjiä nyt tältä pohjalta pohtimaan edessä olevaa kuntarakennelakia ja sen täytäntöönpanoa selvitysvelvollisuuksineen. Tuore kuntarakennelakiesitys sisältää omien havaintojeni mukaan yksityiskohtia, joihin on pakko kysyä selvennystä myös perustuslakivaliokunnassa, jossa istun.(lihavointi MR)Ilkka Kantolan viikkoviesti

Ilkalla on jatkossa ratkaiseva paikka vaikuttaa.
Ryhmäkurihan ei koske perustuslakivaliokuntaa ja pyydänkin, että samalla, kun perustushailiset kysymykset juurta jaksaen selvitetään, otettaisiin käsittelyyn myös kunnallisen verotusoikeuden epäkohta eli pääomaveroa maksavien verovapaus kunnallisverosta.
Sain soiton eläkkeellä olevalta pankinjohtajalta, joka ihmetteli, että voidaanko Suomessa kieltää kunnilta terveydenhuollon järjestämine samalla kun yksityisten oikeuksia laajennetaan. Tässäkin on jonkinlainen yhdenvartaisuuskysymys, jonka luulisi olevan merkittävän perustuslaillisuuden kannalta

Valtion talouden tarkastusviraston pääjohtaja Tuomas Pöysti ravistelee Suomen Kuvcalehdessä 19/2013 sote-uudistusta ja antaa taustainfoa asiaan niin lukujen kuin asioiden osalta:

  • Kuntatalouden osuus kestävyysvajeesta on kolme prosenttia. Koko vaje on 4,2 prosenttia. Puhumme kuntataloudessa noin kuudesta miljardista. (Se on 1100 euroa asukasta kohden.)
    Hän ihmettelee, että uudistusta on valmistelu ikään kuin EU:n potilasdirektiiviä ei olisikaan. Potilasdirektiivi antaa potilaalle oikeuden valita, missä häntä hoidetaan. Se tulee vaikeuttamaan kuntien järjestäjävastuun säilyttämistä. Hän ehdottaa terveydenhuollon siirtämistä pois kunnilta Ervoille siis viidellä alueelle tai sitten maakuntamallin käyttöönottoa Ruotsin maakuntahallinnon mukaisesti. Valeilla valittu valtuusto ja verotusoikeus kuuluisivat kuvaan. Hän valittelee, että tämä on leimattu Kepun malliksi.

TS:n mukaan 20 kuntaa tulis Turun isännöimään sote-alueeseen vapaaehtoisella pakolla. Maakuntamalli on johdonmukaisempi. Mutta kyllä valtion hoitama Erva ja niiden johdolla toimivat sairaanhoitopiirit ja kunnalliset terveyskeskukset olisi vielä parempi.

Lopuksi vakava kevennys

  • Monopoli on Ajatushautomo Liberan tutkimusjohtajan Elina Lepomäen mukaan aina yksilön kannalta huonompi vaihtoehto kuin kilpailu. Vapaus tuo myös vastuuta. Jokainen saa hänestä tehdä omat ratkaisunsa, mutta ei muiden kustannuksella.
    Ruotsissa on edetty Lepomäen mukaan fiksumpaan suuntaan.
    "Meillä on kokoomusvetoinen hallitus, mutta vasemmistolaisempaa politiikkaa saa hakea," Lepomäki sanoo julkisten menojen jatkuvasta kasvusta

TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!