Sirpa Hagsberg: VALTUUSTOALOITE KOULUKIUSAAMISESTA

Koulukiusaamisesta keskustellaan julkisuudessa koulujen alkaessa. Yllättävänkin monet julkisuuden henkilöt paljastavat olleensa koulukiusattuja ja kertovat omasta selviytymisestään. Kaikki eivät kuitenkaan selviydy.

Inhimillisiä uutisia – julkaisun elokuun teemana oli kiusaaminen, #viimeinen kiusaus.  Siinä Turun yliopiston psykologian professori Christina Salmivalli kertoo, että useiden tutkimustulosten mukaan ”koulukiusatut sairastuvat vielä aikuisinakin jopa kolme kertaa todennäköisemmin mielenterveysongelmiin kuin muut. Pahimmillaan kiusaaminen johtaa itsetuhoisiin ajatuksiin ja joskus jopa itsemurhiin”.  Julkaisun mukaan ongelma on yleinen muissakin maissa ja mm. Maailman terveysjärjestö tutkii kiusaamista. Usein kiusaamisen tutkijat ovat kuitenkin enemmän kiinnostuneita koulukiusaamisen seurauksista eikä sen syistä.

Tutkija Aino Lappi analysoi kaikkien v. 1987 syntyneiden suomalaisten tietoja eri rekistereistä. Tämä Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Nuorisotutkimusverkoston tutkimus on nyt julkaistu. Tutkijan mukaan lapsuuskodin terveys- ja talousongelmat heijastuivat sukupolvien yli. Myös koulutus periytyi voimakkaasti. Koulukiusaajia tai kiusaamisen kohteena olevia tulee ihan tavallisista perheistä, vaikka valitettavan usein koululaisen sosioekonominen asema vaikuttaa voimakkaasti hyväksytyksi tulemisen tunteeseen ja itsetunto on huono.

Avoimen ja rohkean keskustelun lisäksi nostan ongelman ratkaisussa avainasemaan sen sankan joukon, joka vaikenee vieressä katsoen puuttumatta fyysiseen tai henkiseen kiusaamiseen. Taustalla on toki pelko tulla itse silmätikuksi.  Kiusaamisesta tulee kuitenkin tehdä kaikilla tasoilla hävettävää, halveksittavaa ja typerää.

Suomen Mielenterveysseuran projektipäällikkö Marena Kukkonen (TS) haastaa nykyiset päättäjät toimenpiteisiin itsemurhien ehkäisemiseksi. Haluamme kuulla, miten koulukiusaaminen hoidetaan Naantalin kouluissa.  Samalla haastamme kaikki Naantalin koulut kehittämään edelläkävijänä sellaista työilmapiiriä, jossa kaikki hyväksytään ja sitä kautta oppilaan elämänhallinta kehittyy ja säilyy. Kiusaajan älyttömälle käytökselle on löydyttävä perustelut, kiusatun on saatava tukea ja kiusaamista jatkavat tai sen hiljaisesti hyväksyvät on myös saatettava edesvastuuseen.

Tämä on inhimillisesti, yhteiskunnallisesti ja myös kansantaloudellisesti tärkeä asia.
Tämä on yhteinen asia.


TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!