Saaristoliikenne ei ole halpaa ainakaan asukkaalle

Ilkka Kantolan viikkoviesti selventää lehdissä ollutta kohu-uutista:
 

Lehdet ovat tänään perjantaina kertoneet hallituksen suunnitelmista antaa asetus saariston yhteysalusliikenteen muuttamisesta maksulliseksi. Kyse olisi kokeilusta, joka kestäisi vuoden 2018 loppuun saakka. Maksut tulisivat koskemaan sekä saariston vakituisia asukkaita että turisteja. Maksujen tasosta antaa kuvan se, että jos yksittäinen henkilö kulkisi viitenä päivänä viikossa edestakaisen matkan, vuoden mittaan hänelle kertyisi matkakuluja 4800 euron verran. Yksittäinen matka kun alle 10 meripeninkulman matkalla maksaisi 10 euroa.
 
Hallituksen suunnitelmista saatiin alustavaa tietoa Paraisten kaupungintalolla taannoin järjestetyssä kuulemistilaisuudessa, jossa paikalla olivat ELY-keskuksen ja ministeriön edustajat. Hanke on ministeri Bernerin vahvasti johtama ja vastaa hänen ideologisia näkemyksiään. Julkista liikennettä halutaan ”kehittää” siten, että tulisi tilaa yksityiselle kaupalliselle liikennöinnille. Kun julkisen liikenteen käytölle laitetaan riittävän kova hinta, tulee bisnesmahdollisuuksia yksityiselle liikenteelle. Maksurasitus siirtyy veronmaksajilta liikenteen käyttäjille.
 
Asetusluonnos kuvastaa valtiovallan uutta ajatusta saariston ja sen asukkaiden ja elinkeinojen asemasta Suomessa. Liikkumisen tekeminen maksulliseksi tulee olennaisella tavalla heikentämään edellytyksiä saariston elinkeinoille ja tuottamaan suurta vahinkoa matkailun kehittämiselle. Maantiellä liikkuminen ja siltojen yli kulkeminen on toistaiseksi ollut maksutonta. Saariston yhteysalusliikenne on maksuttomana toiminut maantien ja siltojen jatkeena siellä missä tie päättyy eikä siltaa ole saatavissa. Taustalla on ollut poliittinen ymmärrys siitä, että kansalaisten yhdenvertaisuus on niin tärkeä arvo, että tällaiseen logistiikkaan on löydettävä resurssit yhteisistä varoista. Myös turvallisuuspoliittiselta kannalta on merkitystä sillä, että laajassa saaristossamme asutaan.
 
Kyse on 4 miljoonan euron säästötavoitteesta ja pyrkimyksestä koota vastaava raha matkustavaisilta. Raha ei ole valtion budjetissa iso, mutta sen leikkaaminen voi olla kohtalokas este saariston matkailuelinkeinojen kehittämiselle. Eiköhän tuokin olisi viisasta perua ennen kuin syntyy isoja vahinkoja. Kyse on valtioneuvoston asetuksesta, joten eduskuntaan asia ei tule. Suomenruotsalaisten tulisi nyt koota joukkonsa ja pysäyttää ruotsia hyvin ymmärtävä ministeri!

TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!