Saarikangas ja USA:n esimerkki puoltavat telakoiden säilyttämistä

Teollisuusdenosuudenkehitys20130109.JPG

Merkittävvä on, että edellisten risteilijöiden päätökset hoitanut  Mauri Pekkarinen, kesk kannattaa valtion omistusta telakkateollisuuden pelastamiseksi. Sillä tavalla. taas vasemmalta ohi. Politiikka näyttää olevan  tahdon asia muille, mutta ei meille.

  • Ei Ranskassa  ole säännösten vastaisesti ole toimittu, sanoi Martin Saarikangas aamu TV:ssä. Hän kertoo tuntevansa telakan ja päättäjät siellä. Hän ei usko suomalaisten alihankkijoiden mahdollisuuksiin Ranskassa. – liian kovat paikalliset kilpailijat.

Pientä armoa Masa antoi ministereille, kun hän ymmärsi, että menneiltä ajoilta on pelkoa aiheuttavia kokemuksia Valco asian yhteydessä jopa pääministeriä uhattiin oikeudella. Sitä hän ei sanonut, niin oli myös käydä Wärtsilä meriteollisuuden konkurssin yhteydessä.

  • Toisaalta hän muisti, että mm:ssa Nesteen perustamiseen liittyi suuria riskejä, mutta teollisuuspolitiikassa on uskallettava, jos meinataan pärjätä. Saarikangas näyttäsi ymmärtävän valtion omistusta, vaikkei sitä suoraan sanonutkaan.


TUI rahoitus on nopeasti saatava kuntoon, sillä risteilijätyyppiset laivat ovat mahdollisuutemme eivätkä yksinkertaisemmat tuotteet kuten rahtilaivat tai tankkerit,  joita aiotaan rakentaa pohjoisia olosuhteita varten. Sen sijaan erikoisaluksia voidaan sinne saada vanahan jäänsärkijäosaamisen seurauksena. Mutta se ei riitä Turulle. Jos rakentamine loppuu, häviää myös tuotekehitys ja alihankkijoista 2/3 osaa on telakasta riippuvaisia.

  • Masa kehui, että telakkaa oli 1990-luvulla Suomen kannattavin. Vuoden 2008 jälkeen on menetetty kilpailukykyä, kun työkustannukset ovat 20 prosenttia Saksaa ja 15 prosenttia Ruotsia kalliimmat. Korealaiset ovat kuitenkin tuoneet hänen tietojen mukaan  uutta tehokkuutta Turkuun, joten hän uskoo RCL.n voitolliseen kalkyyliin, sillä ny valmistuva Viking Grace on tehty kannattavasti.

Siperian sijasta olisi katsottava Amerikkaan.

Mietittävää meillä on. Kannattaisi katsoa USA:n suuntaan ja miksei Ruotsiinkin. Teollisuuden renessanssia eletään kehittyneillä jenkkimarkkinoilla.  Toiminnan ulossiirtymine on loppunut ja teollisuus palaa USA:han. Siellä tehdään yksinkertaisia tuotteita kuten jääkaappeja ja kodinkoneita. USA:n palkat ovat enää neljä kertaa korkeammat kuin Kiinassa, kun ne vielä vuonna 2000 olivat 22-kertaiset.
Ruotsin menestystä on ihasteltu, mutta USA onkin mestari kuten kuvasta näkyy. Mielenkiintoista.
Tämä ei ole liuskekaasun ansiota. Siitä on olut hyötyä öljynjalostukseen ja paperiteollisuudelle, mutta ei näille tavanomaisille aloille.

Suomen kannattaa olla tarkkana ja  on syytä muistaa, että USA uskalsi pelastaa autoteollisuutensa, joka nyt pärjää. Taisi teollisuuden uusi nousu olla yksi tärkeimmistä Barack Obaman uudelleen valinnan perusteista.  Siitä ei ole vaan meillä puhuttu niin paljon, kuin aihetta olisi.

TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!