Pyhä Birgitta oli kova juttu

PyhC3A4Birgittakirkkooopra20180824.JPG

Birgitta ooppera Naantalin kirkossa oli suuri, näyttävä ja kuuluva esitys, josta ennakkoon puhuttiin paljon. Jälkeenpäin suurissa medioissa olivat hyviä, kun asiantuntevilla suilla kehuttiin sävellystä, esiintyjiä sekä myös kokonaisuutta.

Naantalin 575 vuotisjuhlien pysyvä muisto, jolle toivotaan jatkoa.

Tällaisen hankkeen onnistuminen vaatii niin monien osasten yhteenliittymistä; ei kannata edes arvioida toteuttamisen vaikeuksia, joten onnittelut  siitä.

Rohkenen oman henkilökohtaisen kokemuksen tunnoista kertoa:

Lippu-palvelusta oli helppo ostaa haluamastaan paikalta liput. Valitsin 21. rivin siitä kirkon takaosan nousevien tuolien osasta käytännöllisistä ja myös kokemuksen perustelle hyvistä syistä.
Nyt tuo kohta sattui voimakkaan orkesterin ja suurten kuorojen sekä urkujen vaikutusalueeseen siten, että laulujen voima ei riittänyt tasapainoon. Muualla istuneilta kuullun perusteella tilanne oli parempi suorastaan hyvä alapermannolla. Jatkossa tämä on ehkä syytä ottaa huomioon ja varmistaa, että ainakin näille paikoille riittää libreton tekstejä.

Tämä on sitten varmaankin omaksumiskyvyn puutetta ja taiteellisuuden ymmärtämättömyyttä, mutta en saanut alku pelästyksenkään jälkeen palvelija Annan kevytkenkäisyyttä ilmentävään nykyaikaiseen asuun makua.

Näiden kommenttien taustalla voi olla alitajuntainen katolisuuden kammo, joka ei johdu vain Timo Soinin esiintymisistä, vaan kirkon kannanotoista ja toimintatavoista.
Reformistisessa liikkeessä oli aikoinaan kysymys myös maallisesta vallasta, mutta kyllä se oli välttämätöntä myös opillisesti. Ei tuohon katoliseen koreuteen, jota tosin Birgittakin ansiokkaasti vastusti, saa hurahtaa.

Ja sitten vielä lopuksi selittelemättä ja erittelemättä totean vaan, että yksinkertaista mieltäni häiritsee mystiikka. 

MR

TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!