Lopun alku tai alun loppu

Sinivalkoinekotkakohtiloppuaan20171008.JPG

Turun korjaustelakka alkoi romuttaa Saimaan aavelaivana tunnettua Suomen suurinta sisävesiristeilijää Blue White Eaglea maanantaina.
– Alus saapui varustelulaituriimme viime perjantaina. Nyt aloimme purkaa laivan sisätiloja, kuten lamppuja, seiniä ja välilaipioita, kertoo Turun korjaustelakan tuotantojohtaja Oskari Kosonen.
Sisätilojen purkamiseen menee viikon päivät. Ensi viikolla alkaa varsinainen rungon romutus.

– Ensi maanantaina alus telakoidaan altaaseemme, ja rungon purkaminen ja romutustyö alkaa.

Arvion mukaan romutus kokonaisuudessaan valmistuu vajaan parin viikon kuluttua. Aluksen varsinaisen romuttamisen hoitaa Delete Finland.
Oskari Kososen mukaan Blue White Eaglen romuttaminen palvelee hyvin tulevaisuutta.
– Tällä päästää tutkimaan, mitä mahdollisuuksia laivanpurkuteollisuudelle on toimia Suomessa.

Blue White Eagle on aiemmin seilannut myös Pielisellä nimellä M/S Koli III.
Yrjö Hjelt Yle Turku

Nähdessäni romutukseen menevän laivan  siirtyivät ajatukseni Naviren aikoihin 1970-luvun puoleen väliin.
Meillä oli kehitysprojektina  laivan rakentaminen ilman telakkaa siis suoraan mereen. Olin silloin tuossa projektihallinnossa mukana. Valtioltakin siihen  saimme avustusta.
Tuossa kuvassa näkyvässä laiturissa se rakennettiin  suorista levyistä hitsatuista lohkoista sellaisella v-sauma hitsaustekniikalla rungon sisäpuolelta ulkoisen tiivisteen avulla.

Laiva siitä tuli, eli menetelmä toimi, mutta kannattavaa se ei ollut. Nimittäin telakointi oli niin halpaa, ettei menetelmän säästöillä pystytty korvaamaan hankaluuden aiheuttamia lisäkustannuksia.

Saa nähdä, mihin tämä käänteinen rakentaminen telakassa aölkaa  tai päättyy?


TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!