Lähteekö Naantali nousuun?

TC3A4ydennysrakentaminen.JPG

Naantali yleiskaavoittaa mannerpuolta.
Lähtökohtana on se, että Naantali on jäänyt jälkeen Turun seudun asukasluvun kasvutavoitteissa menneen viiden vuoden aikana 750 asukaan verran. Se on aika paljon ja kertoo lähinnä meidän ongelmista suunnitella, päättää ja toteuttaa.

Naantalilaisia on kuultu ja paljon on saatu tietoa siitä, mitä pidetään ongelmallisena asukkaiden kannalta. Jotenkin tuntuu, että NIMBY-periaate ei ole Naantalissakaan tuntematon. Luottamushenkilöt ottavat - tietenkin ja yleensä - asukkaiden esitykset huomioon.
Mutta riittääkö tuo sisäinen näkökulma? Samuli Santalahti (kesk) muistuttikin oikein, että luottamushenkilöiden on mietittävä asioita myös tulevien naantalilaisten kannalta eli myös ulkoisesta näkökulmasta!


Yleiskaavoittajat olivat löytäneet monia lisärakentamiseen "sopivia" kohtia ja pyrkivät myös arvioimaan lisärakentamista ympäristön kannalta. Joitakin ristiriitaisuuksia varmaan esityksissä on, mutta myös paljon sellaista, mitä tulisi toteuttaa. Tärkeää tällaisessa työssä on löytää toteuttamiskelpoisia ja vielä melko nopeasti aikaan saatavia ratkaisuja. Ja jotta hommat eivät kaadu valituksiin pitää tarjolla olla useampia vaihtoehtoja.
Ps.

Pappilan -Kalevanlahden ympäristön rakentaminen on valmiiksi asennemiinoitettu alue.
Miksi ei Lammasluotoa rakenneta, kun se kerran ostettiin, oli yksi näkemys. Toinen vastakkainen oli, että siksi se ostettiin, ettei sitä tarvitse seurakunnan rahantarpeisiin kaavoittaa.
Kannattaisi miettiä Meri-Naantalin ideaa; korkeampaa rakentamista lahden perälle ja Maijamäkeen, kun taas ulommat ranta-alueet käytettäisin virkistykseen ja harrastuksiin. .
Ristirantakaan ei ole läpihuutojuttu. Ja totta kai Humaliston haamutkin vielä kummittelevat.

Pysäköinti on suurkaupunkien ja Naantalin ongelma ja Muumiparkki on silmätikkuna.
Kuparivuori, Pappillanmäki ja Keskusta ovat hyviä paikkoja maanalaisille paikoille. Siellä autot eivät häiritse, eikä pysäköinti ole liian kaukana, mutta toteutus edellyttää rahoitusta ja rahoitus kerrosneliöitä. Naantalilaisten mielestä niitä saisi tehdä ylöspäin eikä ulospäin, siis vapaiden alueiden suuntaan. Se on dilemma.

E18 ongelmat tunnistetaan. Vantoo-Kaanaa nelikaistaisuus heti sopii kaikille. Ruonantien ja Emäntäkoulun liittymän kohdalla on ristivetoa kevyemmän ja raskaamman vaihtoehdon välillä. Kevyenliikenteen väylä rautatielinjaisena ja sen jatkaminen Luonnonmaalle on ihan hyvä ehkäpä toteutuva idea.

No sitten on sellainen muna - kana kysymys. Kaavoituksen ikuiset pohtijat ovat sitä mieltä, että kyllä asukkaita tulee, kun työpaikkoja saadaan. Työpaikkojen tuloa ei tietenkään kukaan vastusta, mutta työpaikat tarvitsevat tekijöitä ja tekijät asuntoja. Vastakkainasettelun henki on tässä asiassa pahasta; se on sitä Naantalin pysähtyneisyyttä.


TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!