Huokausten siltoja ja hevosvoimia

Naantalin venemessujen avajaiset 26.5.2018

Mikko Rönnholm

Seison tässä Naantalin vanhalla Huokausten sillalla.
Purjehtijoille on vähän muussa tarkoituksessa niitä huokausten aiheisia siltoja nyky-Naantalin alueelle tullut turhan paljon, sen sijaan liikennettä parantavaa kanavaa saamme odottaa tuskastuttavan kauan.

Mutta palataan Keski aikaan: Nimittäin silloin 575 vuotta sitten, kun ryhdyttiin luostaria tuonne Ailosten niemelle rakentamaan, ulottui Naantalin lahti pitkälle tuonne Kaivokadun suuntaa, Pysäköintipaikalla, jossa on myyntitiskit, olisi tuolloin pitänyt tulla soutuveneellä, muuta kuin ei ollut.

Kun luostari sitten nousi ja vanha kaupunki lahden eteläpuolelle, syntyi kaupunki, niin luonnollisesti haluttiin saada suorempi yhteys luostarin ja kaupungin välille ja rakennettiin naantalilaisten myöhemmin Huokausten sillaksi kutsuma yhteys. Nimi oli lapsuudessani vielä yleisessä käytössä ja siitä puhuu Naantalin taidehuoneella olevassa näyttelyssä 1950-luvun kesävierastaiteilija Kati Parvia vieläkin

Tällä laiturilla on myös henkilökohtainen yhteys veneilyyn.

nimittäin juuri tällä paikalla oli ensimmäinen veneeni, jonka sain tätini mieheltä opittuani uimaan Helsingin olympialais-vuonna. Laivanvarustajan vaikeasta urasta jouduin luopumaan ja 1960-luvun alussa ja vene palveli lopun ikänsä Liipon Antin kalalastuspaattina.

Uudelleen palasin veneenomistaja tähän haminaan 1970 luvun lopulla, kun tulin mukaan vedetyksi Sulkavan soutuihin ja tarvitsin harjoitusveneelle paikan. Siitä lähtien veneeni on ollut ensimmäisiä ja viimeisiä tässä laiturissa.

Tämä Naantalin olohuone, kuten arkkitehti Pentti Ahola ensimmäisen Naantalin yleiskaavan laatija tätä aluetta luonnehti 1960- luvulla, on ollut tärkeä solmupiste. Keisarin vallan aikana, kun isäni oli rantapoikana kärryineen täällä kyytejä odottamassa, oli alueen vilkkaampia satamapaikkoja; 28 päivittäistä kiinnitystä kerto merkittävästä liikenteestä ja siitä, että vesi yhdisti.

Maaliikenteen siis rautatie 1923 ja maantien parannukset sotien välisenä aikana käänsivät Naantalin liikenteellisen suunnan nykyisen tullin alueelle ja vanhasta laivarannasta tuli venesatama.

Naantalilaisten omat ja vieraiden veneet ovatkin viimeisien vuosikymmenten aikaan olleet olohuoneemme parasta kalustusta. Niitä tulevat katsomaan niin kaupungin oma väki kuin vieraatkin.

Ei siis ihme, että alue on osoittautunut soveliaaksi venekaupan keskukseksi.

Uivasta venenäyttelystä se alkoi 1970 luvulla ja muutamien vuosien kompuroinnin jälkeen nykyinen venemessut on saavuttanut mainetta ja kunnia. Näytteille asettajat ovat tyytyväisä ja mikä vielä ylimääräistä hyvää, niin avoimista ovista olemme me kaikki päässeet nauttimaan. Tämä on ollut aktiivisuuden aloitteellisuuden tulosta ilma Start uppia. Kiitos siitä Tuomas Levannolle ja kumppaneille.

Huimaa kehitystä :Vanhaa ympäristöä ja uutta voimaa

Viime vuoden messujen sunnuntai-aamuna kohtasimme tiedotusvastaava Ville Vuorion kanssa ihaillessamme itsenäisen Suomen vanhinta sotalaivaa Wilhelm Carpelania, jonka  alkuperäinen moottoriteho oli 80 hevosvoimaa. Sormiharjoituksena laskeskelimme, että näyttelyn 100 veneen keksimäärin teho 150 hv, niin se tekee yhteensä 15.000 hevosvoimaa. Niillä kuljettaisi lähes 200 vanhan ajan sotalaivaa!

Ja sitten hämmästelimme kehityksen kiivautta vertaamalla nykytehoja ihmisen suorituskykykyyn.  Kun soutajan pitkäkestoinen teho on 0,1 hevosvoimaa, niin vaadittaisiin 150.000 suotajan voimat tuottamaan venenäyttelyn veneiden yhteen lasketut tehot. Tosin moottorikäyttöisten veneiden hyötysuhteet ovat surkea, varmaan suhde soutajaan on Suomen sodista tututuksi tullut 1 / 10 joten 15.000 soutajaa tarvitaan sen liikkeen aikaan saamiseksi, mihin näyttelyveneet pystyvät. Yhdessä päädyimme siihen, ettei soutajia ihan heti löydy niin paljon, mutta messuvieraiden määrätavoitteena se on haasteellinen. Ehkä johonkin tuohon suuntaan päästää tänä vuonna, kun ohjelmat ja veneet ovat entistä vetovoimaisempia ja ilamakin hellii.

Toivon venemessuille kaikkea hyvää ja monia tulevaisuuden vuosia toimia vanhassa kaupungissa nykyaiakisesti.

TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!