Ennen tuli hiilet Puolasta, nyt hakkeet Baltiasta

HakaelaivaEeva20181028.JPG


Taas tapahtuu. Muistan vielä 1960 luvun alun, kun ihailimme hiililaivojen tuloa Puolasta.

Yksi kuutio hiiltä vastasi seitsemää sekahalkomottia.
2.000 tonnin lasti sisälsit siis 14.000 pino-kuutioin verran energiaa. Tämä määrä olisi ollut kahden metrin levyinen ja korkean (2x2) pino, jolle   pituutta kertyisi  3,5 km.  Jos halkopinot  olisi sijoitettu laiturin taustalle; 17 kertaa 200 metrin pituisia rivit  olisivat täyttäneet  koko laiturialueen.

Naantalin vanhan voimalaitoksen hiilen kulutus on ollut n. 700.000 tonnia vuodessa. Tuota energian käyttöä vastaava halkopino  olisi ulottunut Naantalista Utsjoelle.
Tehokasta toimintaa on Naantalissa harjoitettu puolen vuosisadan ajan. Ja onneksi se jatkuu,  vaikka muotoaan muuttaen.

Ja  hiili oli mustaa,kuten sataman vähittäiskauppakin, vaikka  pulloissa oli kirkasta kohtuuhintaista ja pahan makuista.

Otin vähän ennakkoa ja olin "vastaanottamassa" lastia sunnuntaina, ja mereltä on otettu  oheinen kuva tyylikkäästä Eevasta. Arvokkaasti se lipui paikkaansa ja niin yhden uuden alku oli nähty.

Hankeen tuontia esiteltiin satamassa lehdistölle ja muille paikalle kutsutuille.

Maananantai aamuna kokoonnuttiin satamaan.
Elina Mälkiä, Hepan ja Lapan tytät os. Rautiainen oli seremoniamestarina ja järjesti meille hienon kokemuksen. Ajoimme  sähkökäyttöisen Teslan kyydissä  RS:n  Joni Kosken kanssa  sataman portilta laiturille. Hienoa hiljaista kyytiä ja sehän sopi päivän teemaan.

Purkaus ja lastaus oli sitten tavallisempaa eikä ihan viimeistä huutoa. Kahmarikauha + pyöräkuorma yhdistelmällä suppiloon ja hihnalle; sinne menivät hakekuutiot poikineen.
Ehkä tässä on kehittämisen paikka, jos laivoja tulee vaikkapa 40 vuodessa eli kesää lukuun ottamatta viikoittain. Keinoja ja rahaa on, mutta onko rohkeutta?


Jussi Mälkiä kertoi varustamon ripeästä kehityksestä ja modernista kalustosta.
Tapani Bastman ilmoitti, että tätä tarvitaan enemmän ja näin helpotetaan maantieliikennettä.
Vapo, joka myy TSE:lle haketta, tuo sitä Baltian alueelta laajasti -Venäjäkin mukaan lukien.

Vapo Oy on suomalainen valtionyhtiö, joka tuottaa energiaa muun muassa turpeesta ja puupolttoaineista. Suomen valtio omistaa Vaposta 50,1 % ja 16 suomalaisen energiayhtiön omistama Suomen Energiavarat Oy 49,9 %. Vapo on Itämeren alueen suurin pelletinvalmistaja. Perustettu: 1940. Wikipedia

Vapo on saanut nimensä Valtion Polttoainekeskuksesta, joka tarvitsi Tupavuoren maanalaisia polttoainevarastoja.
Naantalin syväsatama toi öljyn ja myöhemmin sen jalostuksen Naantaliin.

Nyt Vapo tuo tänne  puupolttoainetta:Aikoinaan halvalla öljyllä haluttiin liikenteen tarpeiden tyydyttämisen lisäksi  säästää puuta polttoa parempiin tarkoituksiin. Ilmasta tuli keskitetymmässä järjestelmässä puhtaampaa ja tervellisempää, kun savuttava  pienpoltto väheni.
Nyt fossiiliset lämmittävät koko maapalloa ja siitä ei hyvää seuraa.
Siksi uusiutuvia käytetään ja nyt keskitetysti paikallishaittojen välttämiseksi.
   - Suomen hiilinieluja ei rasiteta!
   - Satamalle korviketta hiilen tilalle ja naantalilaisille firmoille työtä.
   - Sopeutuminen helpottuu.

Muutoin olen sitä mieltä, että hiilen totaali kieltäminen on tyhmää!

Hiili on rasvaa hakkeen polttoon ja kaiken lisäksi se on hyvä reservi.
TSE muistuttaa myös siitä, että hiilen kielto ei sadakaan Kepun toiveiden mukaisesti  suoraan suomalaisen metsänomistajan pusiin.
Naantalin puunhankinnan kannalta huonossa sijainnissa on siis hyviäkin puolia. 

TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!