Ei vaikea budjetti

NaantalinVerot2Cvaltionosuudetjavuosikate20151108.JPG

Naantali budjetin teko tuntuu sietämättömän keveältä. Tarkoita, että pessimistisempi luonne heti miettii, että mitäköhän tulemaan pitää. Budjetti on saatu yksimielisyyden vallitessa kasaan ja alijäämä on suunnilleen Nesteen satamatulojen suuruinen. Parin edellisen vuoden ylijäämäiset ajat ovat takana ja nyt palataan Business as usual menoon.
Ne jotka ovat koulussa oppineet matematiikan perusteita, huomaavat, että vuosikate käyrän kulmakerroin vahvasti negatiivinen, eikä sitä selitä satunnaiset tekijät, ellei sellaiseksi lasketa Kallu Sipposta.

Infossa kaupunki kertoo Luonnonmaan Kukolavainion alueen rakentamisen aloittamisesta. Perusteluna on se, että melkein 50 myymättömän tontin joukossa ei ole kelvollisia. Kysyn itseltäni, että mitä ja miten me tähän on tultu; onko kaavoitus tai hinnoittelu vai molemmat olleet pielessä?
No elvyttämisperusteella tasavallan SSS:n leikkauslinjan kompensoimiseksi toimintaa voi perustella.

Keskustan laajennuksen käynnistämiseen pistetään alkupanos. Toivottavasti myös aktiivisesti asian suhteen yritetään tehdä jotain tulevien viivästyksien välttämiseksi. 

Koululaiset saavat tablettinsa, se on sitä digiaikaa. Kirjallisessa infomateriaalissa jo ennakoidaan varhaiskasvatuksen leikkauksilla, joihin valtion toimet antavat mahdollisuuden. Missäköhän niistä on sovittu?

Kiinteistöveroprosentin määrääminen oli vähällä perustua vanhaan lakiin.
Onneksi kaupunginhallituksen jäsenissä oli asioista virkamiehiä paremmin perillä olevia ja niin sitten kiinteistöveron selostusosa tulikin pidemmäksi. Se ei kuitenkaan vaikuttanut päätökseen, vaan prosentit päätettiin pitää ennallaan.

Naantali tekee alijäämäistä budjetti eikä se sinänsä mikään kauhistus ole. Meillä on kuitenkin pitkään vallinnut sellainen yhteisymmärrys, että vapaa-ajan asuntojen prosentti olisi perusteltua pitää ylärajassa, jotta mökkiläisetkin saataisiin pienen pieneltä osalta kaupungin rasitteiden maksajiksi. Valmistelu ei siis perustunut ajan tasalla olevaan tietoon ja siitä seurasi linjan muutos. Oliko se tarkoituksella vai vahingossa aiheutettu on sivuseikka, lopputulos ratkaisee ja kaupunginhallituksessa päädyttiin nykyisiin prosentteihin.
Nostamalla muiden asuinrakennusten prosentti sallittuun 1,45 olisi saatu n. 300.000 verotuloja lisää. Sillä olisi käyttöä.
Keskimääräinen mökin verotusarvo on n. 15.000 euroa, joten 0,40 prosentin korotus olisi merkinnyt 60 euron lisälaskua. Se olisi vähemmän kuin kohtuus.
Mitä saksalaisviisaus sanokaan: Morgen morgen nur nicht heute... Huomenna, huomenna vaan ei tänään....

TUTUSTU KUNTAVAALI-
EHDOKKAISIIMME!